E-mailmarketing – Sådan skriver du e-mails, der øger din

I dag kan du bruge e-mailmarketing til at udsende kampagner, nyhedsbreve eller andet materiale for din virksomhed til din målgruppe. E-mailmarketing er en nem og billig løsning, hvor du giver dig selv en større mulighed for at øge din omsætning.

Men er det så nok bare at sende en masse e-mails ud med kampagner, informationer om nyheder eller andet reklame? Svaret er nej. Det er en kunst at skrive de gode e-mails, der får modtagerne til at klikke sig ind på din hjemmeside fra mailen.

Læs med, og få 4 tips at målrette e-mails, der (forhåbentlig) hjælper dig med at øge din omsætning.

1. Den gode e-mail begynder allerede i emnefeltet

I en drømmeverden åbner alle dine modtagere dine e-mails med det samme. I den virkelige verden er det dog sådan, at dine modtagere vurderer, om din e-mail er værd at bruge tid på ved at læse emnefeltet. Hvis e-mailen ikke åbnes, er det ligegyldigt, hvor godt dens indhold er.

Så brug noget tid på at gøre emnefeltet så attraktivt som muligt ved at skrive e-mailens vigtigste pointe, en teaser eller et sjovt citat eller vending, som kan fange modtagerens opmærksomhed. Det kan være godt at have disse råd in mente:

  • Hold emnefeltet på omkring eller under 50 tegn
  • Gør, hvad du lover – hvis du lover en ting i emnefeltet, skal du også gøre det i løbet af e-mailen
  • Udarbejd en preview-tekst, som teaser for e-mailens indhold.

2. Skriv i en personlig tone

Skriver du dine e-mails i en personlig tone, vil du få større succes med dem. Ved fx at skrive ’Hej *Fornavn*’ begynder du mailen med en personlig klang. På den måde får du opbygget en mere familiær relation til dine modtagere, og dine mails ender ikke i papirkurven med det samme.

I dag har de fleste e-mailmarketingsystemer en indbygget funktion, hvor du kan tilpasse inputfeltet med din modtagers navn. Det er en utrolig nem måde for dig at sørge for, at dine e-mails ikke fremstår som generiske reklamemails og dermed ikke skaber irritation hos modtageren. 

Husk, at bruger du en modtagers fornavn som indledning til e-mailen, bør du bruge ’du’, når du henvender dig til personen. Det er dog en god huskeregel altid at bruge ’du’ – det skaber en følelse af genkendelighed hos modtageren.


3. Hold indholdet kort og skarpt

Et godt princip, når du skriver e-mails, er at holde det kort, skarpt og simpelt. Budskabet skal falde så hurtigt som muligt, så modtagerens interesse fastholdes i så lang tid som muligt. Møder de en mur af tekst i mailen, vil de være mere tilbøjelige bare at smide den i papirkurven uden at læse den.

Vil du have en tommelfingerregel, der kan hjælpe dig på vej? Så skal din tekst ikke være længere, end dit budskab kan kommunikeres på. Lad vær med at bruge ekstra tid og plads på noget, der ikke er vigtigt.

Du skal derudover også sørge for, at teksten er opbygget at små tekstsektioner. Du kan bruge underoverskrifter, punktopstillinger og white space, som redskaber til at gøre din tekst mere overskuelig og letlæselig.

4. Hav en tydelig call-to-action (CTA)

Fraser som ’Vi glæder os til at høre fra dig.’ eller ’Ring til os, hvis du har spørgsmål.’ lægger op til en tydelig handling, og er det man kalder for en CTA. Når du inkorporerer korte sætninger i dine e-mails, bliver det tydeligt for din modtager, hvad du vil have dem til. Ingen bliver forvirret over, hvad de skal – det er simpelt og ligetil.

Udover at have en klar CTA kan det være en god idé at tænke over, hvor den skal placeres. Skal den være i starten, undervejs eller i slutningen af mail? Hvis du placerer din CTA over ’foldelinjen’, er chancen for at modtageren klikker sig videre større, fordi det er nemt.